THEORIE zonder praktijk is LEEG en PRAKTIJK zonder theorie is BLIND … 

Auteur: 

  • Immanuel Kant
EDDIS
23/10/20

Vrijdag FILOSOFIE

Zijn we allemaal gelijk?

‘We gaan het vandaag over gelijkheid hebben’, zeg ik tegen groep 8. De gesluierde meisjes van de Islamitische school kijken me verwachtingsvol aan. ‘En de filosofische vraag is: zijn we allemaal gelijk?’

‘Jaaa’, galmen de meisjes in koor.

Een paar vingers schieten in de lucht in.

‘Wie denkt: “Nee we zijn niet gelijk”?’ En ik wijs een vinger aan die overeind blijft.

Chaima zegt voorzichtig: ‘We zijn niet gelijk, want je hebt bijvoorbeeld een koning en die is niet gelijk.’

‘Niet gelijk aan … ?’ vraag ik.

‘Niet gelijk aan ons’, vult ze aan.

‘Wat is er dan niet gelijk?’ vraag ik.

‘Nou, een koning is heel rijk. Hij woont in een paleis’, zegt Loubna.

‘Is dat het? Is het verschil tussen ons en de koning dat hij rijk is?’

‘Nee’, weet Fardous, ‘dat is niet het enige. Hij is ook zeg maar meer belangrijk.’

‘En hij hoeft niet te werken!’ Roept Yasmeen, dwars door de klas.

Na wat discussie over de precieze taken van het koningshuis, vraag ik naar nog een verschil. Wat is er allemaal nog meer ongelijk?

Een waterval van verschillen komt los en ik maak een lijst op het bord. Arm en rijk, slim en dom, huidskleur, oud en jong, groot en klein, mooi en lelijk, man en vrouw, verschillende religies, verschillende culturen.

Dan vraag ik ze: ‘Maar hoe komt het dat de meeste van jullie riepen dat we wel gelijk zijn, terwijl we hier een waslijst aan ongelijkheden hebben?’

Farrah  steekt haar vinger op. ‘Juf, kunt u zeggen wat u bedoelt met de vraag ‘zijn we allemaal gelijk’? Want aan de ene kant bedoelen we met gelijk dat ieder mens een mens is. Maar aan de andere kant zijn we ook allemaal anders!’

Zonder dat iemand een woord zegt is het voelbaar dat iedereen het roerend eens is met deze slimme opmerking.

‘Dus zijn we dan wel helemaal gelijkwaardig, Zelfs al hebben we al die verschillen?’

‘Eigenlijk wel’, begint Douha, ‘Maar ook weer niet.’

Dat is wijsheid, denk ik glimlachend…

Bron: tijdschrift Filosofie - Maaike Merckens Bekkers en Sabine Wassenberg runnen samen WonderWhy, een organisatie met als doelstelling om het filosoferen met kinderen en jongeren te stimuleren. Zij publiceerden onlangs het boek ik zag twee beren filosoferen, een handboek voor iedereen die wil leren filosoferen met kinderen.

De komende tijd voorzien we enkele filosofische teksten over ‘de vrije wil’ voor de liefhebber, houd de spreukenmail in de gaten! - Klik hier

Aantal keer bekeken

1158