URGENTIE om in BEWEGING te komen moet samengaan met GEDULD om de RESULTATEN af te wachten…

Auteur: 

  • onbekend
EDDIS
31/01/20

Vrijdag FILOSOFIE

Overtuigen als Aristoteles

Hoe kom je overtuigend over in een gesprek? Natuurlijk wil je je goed voorbereiden, maar hoe doe je dat? Luister eens naar Aristoteles. Hij onderscheidde drie middelen van overtuiging in gesprekken: ethos, logos en pathos. Deze formuleerde hij voor sprekers in het openbaar, maar in de praktijk blijken ze in ieder type gesprek toepasbaar.

Ethos (ethisch; karakter en reputatie)
Laat je gesprekspartner merken dat je gekwalificeerd bent om iets over dit onderwerp te zeggen. Bijvoorbeeld omdat je al jaren op dat vlak werkt en voorbeelden kunt geven van je ervaringen. Of omdat je boeken geschreven hebt of een veelgevraagd spreker bent. Ken de grenzen van je kennis en ervaring: wees niet vals bescheiden, maar bluf ook niet. Niet alleen zijn de dingen die je zegt makkelijk te controleren, maar je onbewuste ongemak zal ook doorschemeren in het gesprek.

Logos  (logica)
Onderbouw je kennis met onafhankelijke, betrouwbare informatie, zoals onderzoeks-gegevens, harde cijfers en rapporten.

Pathos (emotioneel)
Doe een beroep op de emoties van je gesprekspartner. Door een pakkende metafoor te gebruiken of een vlammend betoog te houden (let wel op dat je aansluiting houdt) of simpelweg je hart te laten spreken. Dat laatste gaat gemakkelijk als je weet welke belangen voor jou in het geding zijn. Nog indrukwekkender is het als je de belangen van je gesprekspartner

Aantal keer bekeken

397