TACT…Weten wanneer je BETER ZWIJGT… 

Auteur: 

  • Bond zonder naam
EDDIS
03/09/21

Vrijdag PSYCHOLOGIE

Piemeldieven en wc-papier?

Eind 1990 was Nigeria in de ban van wel een zeer bijzonder fenomeen. Veel mannen waren bang (massahysterie?) dat hun penis was verschrompeld of zelfs helemaal verdwenen. Zoiets kan gebeuren, zo was de gedachte, als een vreemde je (al dan niet per ongeluk) in het openbaar aanraakte en je vervolgens een tintelend gevoel in je geslachtsdelen kreeg. De ‘dader’ werd doorgaans ter plekke voor een verzamelde menigte uitgemaakt voor penisdief, en niet zelden in elkaar geslagen of zelfs gedood. Het ‘slachtoffer’ kan daarna gelukkig weer zijn intacte penis laten zien.  De vrees dat elk moment op magische wijze je penis kon verdwijnen was lang de ‘talk of the Town’ inde miljoenstad Lagos. Mannen liepen over straat met een hand stevig om hun geslachtsdeel geklemd. De angst was immers erg groot. Er was trouwens wel een vorm van EHBO mogelijk: een vrouw zou direct fellatio (orale seks) moeten toepassen om de penis weer in zijn kracht te zetten… 
HOE KON HET ZO MISGAAN ?  ‘KORO’, een Maleisische term (*) voor de acute angst dat je geslachtsdelen verdwijnen, is een heuse geregistreerde psychiatrische aandoening. Het komt vooral voor in Azië en Afrika. In 1990 maakte Nigeria economisch een erg moeilijke periode door. Volgens onderzoekers leidde dat tot stress en onzekerheid. Als er dan geruchten rondgaan dat je je mannelijkheid kunt verliezen, is niet iedereen nog in staat helder te denken …

Dit verhaal klinkt misschien erg bizar … maar nog niet zolang geleden (maart 2020) en kort bij ons met de coronacrisis, moesten we plots thuisblijven, thuis werken, werden evenementen afgelast, mochten we ouderen en andere kwetsbaren niet meer bezoeken en, en.. ‘je billen niet af kunnen vegen’ was toen kennelijke (ook) een diepgewortelde menselijk angst, want wc-papier werd plots (zonder dat er werkelijk schaarste was) gehamsterd. Deze angst (complete hysterie) met hevige reacties werd gevoed door alarmerende foto’s van lege winkelschappen op zowat alle (sociale) media… Helder denken was plots ook niet aan de orde hé..       

Aantal keer bekeken

911