Als VRAAGSTELLER krijg je de ANTWOORDEN die je VERDIENT… 

Auteur: 

  • Als VRAAGSTELLER krijg je de ANTWOORDEN die je VERDIENT…
EDDIS
04/01/22

Van ‘Oeps!’ naar ORBS  ?!

We kennen het wel allemaal: iemand die vastzit en jou verleidt om een oplossing te bieden. Oeps! Probeer het eens met ORBS, een methode uit de motiverende gespreksvoering..

O: Open vragen:
Stel open vragen, met de woorden ‘wie’, ‘wat’, ‘hoe’, ‘waarom’ en ‘waarmee’. Pas ervoor op dat je alleen maar bezig bent met de reden waarom die persoon is vastgelopen. Daarmee houd je de behoudende taal van de persoon maar in stand en loopt de energie weg. Stel de vragen liever op een positieve manier: hoe zou je het wel kunnen laten slagen? Wat zou je wel willen? Wat zou een eerste kleine stap in de goede richting zijn? … Nu maak je gebruik van verandertaal en geef de mens positieve energie?

R: Reflectie:

Geef op een stellige manier een samenvatting van wat die persoon juist zegt: ‘Dus jij bent boos!’ Dit soort reflecties roept altijd een reactie op. Men kan zich gehoord voelen en je reflectie bevestigen (‘precies’), of nuanceren: ‘ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld;’ De kunst is om meer reflecties te geven dan vragen te stellen, waarde er ruimte ontstaat om nuance aan te brengen.

B: Bevestigen: Prijs de persoon (kennis, buur, partner, medewerker…) voor de bedachte stappen om zijn probleem op te lossen, geformuleerd in verandertaal, en zijn vergrote zelfinzicht. Veranderen vraagt zelfvertrouwen, dus wakker elke sprankje zelfvertrouwen dat je hoort aan.

S: Samenvatten: Voor beide partijen is het prettig om aan het einde van het gesprek een inhoudelijke samenvatting op hoofdlijnen te geven. Wat was het probleem, en welke stappen heeft men bedacht om hier verandering in aan te brengen.

Aantal keer bekeken

1007