Als de MEDIA je alle ANTWOORDEN in de MOND leggen, zou je meer VRAGEN moeten stellen… 

Auteur: 

  • onbekend
EDDIS
02/10/20

Vrijdag PSYCHOLOGIE

The Social Dilemma
Hoe The Social Dilemma op Netflix je aan het denken zet over manipulatie

In mijn opleiding ‘Filosofie’ kreeg ik voor het eerst te horen over deze nieuwe documentaire ‘The Social Dilemma’ op NETFLIX..  In anderhalf uur maakt deze documentaire je bewust van het verdienmodel van de grote techreuzen, zoals Google, Facebook, twitter. Het is vooral interessant omdat ex-medewerkers van de grote techreuzen ‘insight’ informatie delen aan de kijker. Deze ex-medewerkers zijn mensen die met hun neus bovenop de feiten hebben gezeten en zelf bewust de keuze hebben gemaakt om vanwege ethische redenen het bedrijf te verlaten. De veelvuldige manipulaties van hun verdien model via AI worden duidelijk en begrijpbaar uitgelegd.   ‘If you’re not paying for the product, you are the product’

Politiek en polarisatie tussen bv. de Republikeinen en de Democraten in de VS worden aangekaart. Links en rechts groeien verder ‘uit elkaar’ door gemanipuleerde eenzijdige informatie, die ongemerkt maar bewust aangestuurd worden door algoritmes.   

There are only two industries that call their customers ‘USERS’: illegal drugs and software – Edward Tufte.

Als verschillende platforms (ontwikkeld door deze miljarden Tech bedrijven) zo veel invloed hebben op wat je koopt, wat je leest, hoe je denkt… maar ook over welke informatie je wel of niet aangeboden krijgt of op wie je finaal zal stemmen, is dat toch wel erg verontrustend…  Zelf eens kijken?  Zie hier de trailer

 

Aantal keer bekeken

1230