OMZET is IJDELHEID, WINST is GEZOND VERSTAND, maar CASH is REALITEIT

Auteur: 

  • Eddy
EDDIS
01/10/24

Het IKEA-effect

Het IKEA-effect van werken naar waardering. Uit onderzoek blijkt dat je meubels zelf in elkaar zetten je gelukkiger maakt, echtelijke ruzies en zenuwinzinkingen buiten beschouwing gelaten.
Harvard Business School spreekt van het IKEA-effect (cognitieve bias) en trekt dat fenomeen door naar de bedrijfswereld: als we dingen zelf creëren, gaan we die creatie meer waarderen dan wanneer die door anderen wordt gemaakt, omdat we er tijd en veel moeite  hebben gestopt. Dat schept voldoening én zorgt ervoor dat je die Ikea-kast dus net dat tikje liever ziet. En JUIST DAAT GEVOEL is dus het resultaat van het IKEA-effect.

Nu er zijn genoeg bedrijven ​​die consumenten hun eigen producten laten creëren en ontwerpen, zoals T-shirts en koffiemokken, maar denk ook zeker aan het bakken van je eigen taart, of het in elkaar zetten van LEGO en ja de IKEA-producten. En wat ben je trots en blij wanneer je het succesvol in elkaar hebt gezet.

Heb je zelf ooit iets van IKEA in elkaar gezet en voelde je je daarna extra trots op je werk?
Is dit iets wat in uw business toepasbaar is?

Aantal keer bekeken

69