10 straffe uitspraken van Kotler tijdens het seminarie.
- Het is zelfmoord om alle marketing budgeten in “digitale media” te stoppen. Marketing hoort een verhaal van “en /en” te zijn, met een goede “blending” van klassieke reclamemedia.
- Het is duidelijk dat men nog aan het experimenteren is met de (nieuwe) sociale media en dit met vallen en opstaan.
- In de toekomst zijn er – en dit is een “tijdbom” zo voorspeld Kotler – geen retailers meer. De kleinhandel zal verdwijnen. Meer en meer zal gekocht worden via internet. Dit zal grote gevolgen hebben voor de werkgelegenheid.
- Van wie moet een WallMarkt bv. schrik hebben à van een bedrijf zoals Amazon.
- Marketing moet behoefte creëren, zodat mensen “het” nodig hebben en dit zonder verkopers. Heeft Apple verkopers?
- “Innovatie en marketing” zijn gigantisch belangrijk.
. Ingenieurs zouden de experten moeten zijn, van wat mogelijk is
. Marketeers zouden de experten moeten zijn van wat de “waarde creatie” betreft. - CMO (Chef Marketing officer) zou een CCO (Chef customer officer) moeten zijn / worden.
- Wat is de impact van marketing op de “happines” van mensen?
- De rol van de marketeer zal erg veranderen. De rol van een marketingmanager moet vooral de stem van de consument laten doorklinken in het beleid van de onderneming
- Marketing 4.0 is een holistische marketing waarbinnen alle stakeholders geïntegreerd zijn en waar de marketing en het bedrijf zich ontwikkeld als een heus Ecosysteem.