Er bestaan duizend redenen om iets niet te doen, maar ik volg die ene reden waarom wel

Auteur: 

  • onbekend
EDDIS
11/04/08

Het echte probleem !

Problemen zijn er om te worden opgelost. Managers en medewerkers zijn daarvoor opgeleid. Dus ‘ik heb een probleem’ is – met alle respect – niet interessant voor een coach. Wel interessant is hoe het probleem in stand wordt gehouden: wat maakt het probleem tot een probleem? Verschil van mening is niet het probleem; geen metacommunicatie toepassen, afstand nemen of pas op de plaats maken, dat is het probleem.

Het verhaal dat wordt verteld, heeft niet de oplossing in zich. Het verhaal geeft wel informatie over hoe het probleem in stand wordt gehouden.

Er zijn drie invalshoeken, ook voor de teamcoach: inhoud (het werk), procedures (formele afstemmingsregels voor werkprocessen) en het proces van communiceren. Het probleem lijkt meestal het proces te zijn, maar vaak zijn de procedures én de metacommunicatie daarover het echte probleem.

Bijvoorbeeld: een manager in een ziekenhuis klaagt dat zijn team voortdurend conflicten heeft. Bij de intake blijkt dat er niets op papier staat over taken en bevoegdheden. Het ontbreekt aan taakafbakeningen en de bevoegdheden zijn erg onduidelijk. Iedereen interpreteert ze anders en kan er een eigen draai aan geven. De coach accepteert de opdracht niet omdat er eerst aan de taakomschrijvingen en afbakeningen moet worden gewerkt. Na enkele maanden volgt een telefoontje: ‘We hebben het voor elkaar, de profielen en de procedures zijn duidelijk omschreven. Het gaat nu beter, maar een wezenlijk punt van afstemming, het elkaar erbij roepen in onverwachte situaties, verloopt nog stroef. Wil je ons verder begeleiden?’

Aantal keer bekeken

2914