Alleen wie DEEL durft te zijn van het PROBLEEM, kan DEEL zijn van de OPLOSSING

 

Auteur: 

  • onbekend
EDDIS
20/04/16

CONFLICTEN – MIDDELEN EN BEMIDDELEN! 

De vraag bij conflicten is niet: ‘Wat is de oorzaak van het conflict?’ maar eerder ‘Hoe wordt iets in stand gehouden?’ 
Vertrekkende vanuit het systeemdenken benoemt de bemiddelaar het GEDRAG en richt hij zich NIET op WIE GELIJK
heeft en de INTENTIES van de conflictpartijen. Door dit te doen én te bewaken komt hij ook niet in een nodeloze
discussie en duiding terecht.

Omdat de conflictpartners NIET meer communiceren over hun manier van met elkaar communiceren, worden ze
letterlijk ingezogen in het conflict.
Ze nemen geen afstand meer. Dit uit zich in niet LUISTEREN naar de ander, schermen
met het eigen verhaal. Je begrijpt dadelijk dat dit alles eindeloos kan duren zonder dat ze tot adequate oplossing komen

 

VRAGEN STELLEN?
Het is aan de bemiddelaar om deze INTERACTIE  te doorbreken,
Hij kan dit bijvoorbeeld doen met vragen als:

  • Communiceren jullie altijd zo?

  • Helpt deze manier van communiceren jullie het conflict op te lossen?

  • Jullie wijzen nu wel met het vingertje naar de ander dat die het doet, maar jullie wijzen alle twee.
    Wat jullie alle twee zeggen is: ‘Ik ben niet thuis, ik ben niet verantwoordelijk voor deze
    verschrikkelijke manier van communicatie. Dat doet de ander. Ik ben machteloos.’

  • Heb je een beeld van hoe je de ander verleidt tot zijn gedrag?

  • Zijn jullie het eens dat jullie zelf verantwoordelijk zijn voor je communicatie en de effecten ervan? Ook nu?

  • Je lokt het zelf uit. Wie moet jou corrigeren? Of doe je het zelf?

    Nu nog ff een ruziënd stel zoeken of ruzie uitlokken. Je moet toch oefenen, hé

Aantal keer bekeken

2038