Apple's Duurzaamheidsvideo: Boeiende innovatieve Storytelling
De nieuwste duurzaamheidsvideo van Apple, met CEO Tim Cook en actrice Octavia Spencer,
Is een mooie en innovatieve manier om de duurzaamheidsinspanningen van Apple voor te stellen aan het grote publiek… Het gebruik van het videoformaat om het duurzaamheidsrapport te presenteren, is een interessante zet van Apple. Traditionele duurzaamheidsrapporten zijn immers vaak droog en tekst zwaar, waardoor ze voor velen ontoegankelijk zijn.
De video's verhaallijn, met een dialoog tussen Apple en “Moeder Natuur”, is (voor mij) een bijzonder goed gevonden benadering. Over het kostenplaatje zullen we het maar niet hebben. Onbetaalbaar voor de KMO. Maar goed… het brengt wel de fundamentele realiteit onder de aandacht dat we héél erg afhankelijk zijn van de aarde voor alle middelen die we nodig hebben om ons leven te leiden. Het menselijker maken van de duurzaamheidsinspanningen van het bedrijf en het effectief vastleggen van de aandacht van het publiek is natuurlijk erg slim.
Maar volgens verschillende experten zijn er ook belangrijke tekortkomingen, opvallende hiaten in de behandelde onderwerpen, zoals bv. de ethiek in de toeleveringsketen, mensenrechten, reparatie, recycling en de circulaire economie. Bovendien riep het gebruik van de term "koolstofneutraal" grote zorgen op.
Moeder Natuur… laat ons hopen voor onze aarde, voor ons allemaal, dat in … de nabije toekomst over héél de wereld duurzamer zal zijn.
Nieuwsgierig naar de (5 min) video? Zie hier … 2030 Status | Mother Nature | Apple (youtube.com)