Naar DIEGENEN die het BEST LUISTEREN, wordt VAAK HET BEST GELUISTERD

Auteur: 

  • onbekend
EDDIS
17/01/25

Vrijdag “Psychologie”

LSD !

Misschien denk je nu ook dadelijk aan een krachtige psychedelische drug met sterke hallucinerende effecten, maar wij bedoelen hier iets totaal anders. Namelijk een communicatiemodel van Luisteren, Samenvatten en Doorvragen

Tijdens een gesprek (of presentatie) is niets zo vervelend als wanneer het lijkt alsof je gesprekspartner geen interesse heeft in jouw woorden. In sommige gevallen is dat misschien ook wel zo, maar je hoopt toch wat anders… Maar goed… je bent natuurlijk (een) geïnteresseerd (lezer). En het verhaal doet je zeker wat. Maar wat doe je om de ander dat duidelijk te maken? Laat je wat merken via je lichaamshouding? Maak je instemmende geluiden? Of stel je zelfs vragen om te laten zien dat het je boeit? Te vaak wordt ervan uitgegaan dat een gesprek oplevert wat het moet opleveren en dat een presentatie overkomt zoals bedoeld. Doordat er te weinig actief wordt geluisterd, is het tegendeel een feit. Met het LSD-model kan het actieve luisteren in drie stappen worden geactiveerd:  Luisteren, Samenvatten, en Doorvragen.
 

  1. Luisteren: Dit is de eerste en belangrijkste stap. Het gaat om aandachtig luisteren naar wat de ander zegt, zonder onderbrekingen. Dit betekent ook dat je non-verbale signalen zoals oogcontact en knikken gebruikt om te laten zien dat je betrokken bent
  2. Samenvatten: Nadat je goed hebt geluisterd, vat je samen wat de ander heeft gezegd. Dit helpt om te controleren of je de boodschap goed hebt begrepen en geeft de ander de kans om eventuele misverstanden te corrigeren
  3. Doorvragen: Stel verdiepende vragen op basis van wat de ander heeft gezegd. Dit helpt om meer informatie te krijgen en het gesprek verder te verdiepen

Doorvragen!
Doorvragen helpt om meer inzicht te krijgen in de gedachten en gevoelens van de ander en maken het gesprek rijker en betekenisvoller. Hier enkele voorbeelden

  • Verduidelijkende vragen:
    • "Wat bedoel je precies met...?"
    • "Kun je dat wat meer uitleggen?"
  • Reflecterende vragen:
    • "Je zei dat je het moeilijk vond. Wat maakte het precies moeilijk?"
    • "Als ik het goed begrijp, bedoel je dat... Klopt dat?"
  • Gevoelsvragen:
    • "Hoe voelde je je daarbij?"
    • "Wat deed dat met je?"
  • Waarom-vragen:
    • "Waarom denk je dat dat gebeurde?"
    • "Wat is de reden dat je dat zo ziet?"
  • Voorbeeldvragen:
    • "Kun je een voorbeeld geven van wat je bedoelt?"
    • "Wanneer heb je dat voor het laatst meegemaakt?"

 

Reflectieve vragen?
Reflectieve vragen zijn dus bedoeld om iemand te helpen dieper na te denken over hun ervaringen, gevoelens en gedachten. Ze zijn een krachtig hulpmiddel voor zelfreflectie en persoonlijke groei. Hier zijn enkele voorbeelden en categorieën van reflectieve vragen:

  1. Terugblik op ervaringen:
    • "Wat was het belangrijkste dat je hebt geleerd van deze ervaring?"
    • "Hoe voelde je je tijdens dit moment?"
  2. Zelfinzicht en bewustwording:
    • "Wat zijn je kernwaarden en hoe beïnvloeden ze je beslissingen?"
    • "Welke overtuigingen heb je over jezelf die je vooruit helpen of juist tegenhouden?"
  3. Emotionele reflectie:
    • "Hoe ga je om met stressvolle situaties?"
    • "Welke emoties ervaar je het vaakst en waarom denk je dat dit zo is?"
  4. Toekomstgerichte reflectie:
    • "Wat zou je anders doen als je deze situatie opnieuw zou meemaken?"
    • "Welke doelen wil je bereiken en wat heb je nodig om ze te realiseren?"

Heb jij nu nog vragen?

De betekenis achter Native American Talking Sticks - Moments Log

Aantal keer bekeken

431