Als je TIEN keer MIKT moet het ACHT keer RAAK ZIJN

Auteur: 

  • Willy Naessens
EDDIS
11/12/23

Begonnen als een ‘kippenboer’, nu baas van Onderneming van het jaar

Wie kent Willy Naessens en Marie-Jeanne niet?
 
Naessens begon op zijn 14de als verkoper van veevoeder en was daarna kippenkweker. Omdat daar ‘weinig geld mee te verdienen was’, schakelde hij over op zwembadbouw. Hij is bekend van zijn vele mediaoptredens, met dat in ‘The Sky is the Limit’ op kop, maar benadrukt dat zijn bedrijf al lang niet meer de onemanshow van in de begindagen is.
 
Willy Naessens Group is een prachtig verhaal’, zegt juryvoorzitster Michèle Sioen. ‘De oprichter, een rasechte ondernemer, heeft een goed georganiseerde multinational uitgebouwd, waarin opvolging verzekerd is in de familie, maar ook met de inbreng van externen.’
 
Moet de Willy Naessens Group een familiebedrijf blijven? ‘Zolang ik leef zeker. Met een familiebedrijf kun je mensen meer motiveren. Ik heb het geluk dat alle vijf de kleinkinderen geïnteresseerd zijn, de oudste doet goed haar best.’ ‘Ik ben 84 jaar. Omdat mijn vrouw nog niet wil stoppen met werken en ik niet alleen thuis wil zitten, ben ik nog voorzitter van de raad van bestuur. Mijn taak is vooral garanderen dat iedereen goed overeenkomt. Alle directeurs komen om de drie maanden een uur op gesprek waar alles wordt besproken: to the point, aangenaam of niet aangenaam. Ik controleer ook de portemonnee van het bedrijf.’ ‘Ik geef het bedrijf misschien volgend jaar of later aan de kinderen door, maar ik zal hen niet in de schulden jagen. Ze moeten niet betalen.’
 
Waren er in uw succesverhaal ook tegenvallers?
‘Natuurlijk. Als er tien keer een opportuniteit is, moet het acht keer bingo zijn. Eén keer moet er een break-even zijn en één keer mag er verlies zijn. Tot nu toe zijn we daarin geslaagd
 
Het ‘GELUK’ van Willy Naessens door  Prof. Anneleen Michiels (*)
Wat is het geheim van het succes van de Willy Naessens Group, de Onderneming van het Jaar 2023? De oprichter wijst steevast naar zijn mensen. Hij verklaart ook dat naar de beurs trekken geen optie is zolang hij aan het roer staat. Hij kiest bewust voor ‘geduldig kapitaal’, waardoor het familiebedrijf vrij van de druk van kwartaalresultaten kan gedijen met een visie die generaties overkoepelt.

Naessens heeft het over het ‘geluk’ dat zijn vijf kleinkinderen interesse tonen in het bedrijf, en dat zijn vrouw, kinderen en schoonzoon belangrijke rollen vervullen. Zijn voornaamste taak is te ‘zorgen dat iedereen goed overeenkomt’ als hij er niet meer is. De bereidheid en interesse van de volgende generaties om mee aan de kar te trekken is dus wellicht geen toeval, maar het gevolg van zorgvuldige inspanningen en doordachte planning.

FAMILIALE EENHEID en COHESIE zijn essentiële fundamenten voor de levensduur van een familieonderneming. Dat omhelst meer dan het beheren van het familiale vermogen of het overdragen van verantwoordelijkheden.  Het gaat om het cultiveren van een gevoel van SAMENHORIGEHID  en VERBONDENHEID. Dat de groep de naam draagt van de oprichter is niet alleen een eerbetoon, maar ook een teken van trots en betrokkenheid. Een bekende familienaam, filantropische inzet, heldere communicatie en bewustzijn van het familiale erfgoed kunnen allemaal instrumenten zijn om de emotionele cohesie binnen de familie te bevorderen.
 
Als die samenhang ontbreekt, valt een familiebedrijf vaak uiteen. De pandemie heeft dat duidelijk gemaakt. Toen dividenden plots werden geschorst of verlaagd, ontstonden in sommige familiebedrijven conflicten. Waarom? Omdat de binding alleen financieel was.  Zodra die wegviel, voelden de aandeelhouders zich losgekoppeld van zowel het bedrijf als de familie.  Familiale samenhang is GEEN NATUURLIJK FENOMEEN, maar het resultaat van aanzienlijke inspanningen. Legacy businesses worden met zorg opgebouwd - built, not born . Vaak zijn ze het resultaat van generaties die gezamenlijk een sterke familieband cultiveren. Dat is allerminst vanzelfsprekend. En net daarin falen sommige familiebedrijven.
 
Investeren in familiale cohesie is niet alleen een nobele zaak, het is ook financieel voordelig: het verlagen van familiale spanningen (conflicten) leidt tot een verbetering van financiële resultaten.  Met de huidige koers lijkt de Willy Naessens Group dus goed op weg de volgende generatie het eeuwfeest te laten vieren.
 
Conclusie
Investeren in familiale cohesie leidt tot betere financiële resultaten
 
De auteur
(*) Anneleen Michiels is professor finance en familiebedrijven aan de Universiteit Hasselt.    Bron: de tijd
 

Aantal keer bekeken

491