Dag van het Familiebedrijf — reflecties & cijfers
Gisteren was ik aanwezig op de Dag van het Familiebedrijf — het jaarlijkse event van Het Familiebedrijf — met als thema “Alles over een succesvolle opvolging.”
Wat dit evenement uniek maakt, zijn de zeer open, eerlijke en persoonlijke verhalen van bedrijfsfamilies zoals Lise Conix & Patrik Torfs (Schoenen Torfs), Alex & Elisabeth Joos (Joos Group), Yves Aertssen (Aertssen Group) en Julie & Philippe Haspeslagh (Ardo).
Het geheel werd knap en vlot aan elkaar gepraat door Hanne Decoutere en Wim de Vilder.
Daarnaast kregen we waardevolle inzichten over het — meer dan noodzakelijke — assessment van opvolgers (ook bij onze eigen opvolging aan de orde), en hoorden we het boeiende verhaal van Peter Verschelden (Moore): “Hoe laat je een familiebedrijf fors groeien?”
Enkele bevindingen & tendensen
Leiding (management)
- 56,6% wil de leiding overdragen binnen 5 jaar.
Belemmeringen:- 23,8%: de kandidaat-opvolger
- 23,2%: marktomstandigheden
- 19,9%: familiale redenen
- 18,3%: financiële redenen
- 17,4%: gebrek aan kennis
- 16,9%: administratieve redenen
Eigendom (aandelen)
- 40% wil de eigendom overdragen binnen 5 jaar.
Belemmeringen:- 23,6%: financiële redenen
- 22,6%: marktomstandigheden
- 18,7%: gebrek aan kennis
- 16,1%: familiale redenen
- 15,3%: duur van de voorbereiding
- 10,6%: administratieve redenen
Keuzes rond overdracht
- 1/3 van de familiebedrijven heeft de overdracht nog niet besproken.
Van de bedrijven die wél een richting overwegen:- 47,7%: verkoop aan derden
- 45,6%: familiale opvolging
- 6,7%: liquidatie
Voor het eerst in de geschiedenis zullen er meer bedrijven verkocht worden 47,7% dan overgedragen 45,6%. Misschien heeft dit ook te maken met de onzekere marktomstandigheden ... > de Tricky tijden die we momenteel allemaal meemaken...
Slotreflectie
Een positieve noot: waar in de periode van Rik Donckels — vaak de pater familias van het familiebedrijf genoemd — nog ongeveer 70% de overdracht níet had besproken, is dat vandaag duidelijk verbeterd.
Vanuit mijn praktijk maak ik wel de bedenking dat de kwaliteit en de manier waarop die gesprekken worden gevoerd, nog beter kan en moet. Daar ligt veel winst — voor zowel familie als bedrijf.
Dank aan de organisatoren (Jozef Lievens, Sofie Lerut, en het hele team van het familiebedrijf). Tot volgend jaar!