Bij ZEGGEN wat je DENKT, is DENKEN essentieel…

Auteur: 

  • Eddy
EDDIS
04/12/23

Emotiemanagement

Emoties zijn normaal en belangrijk. De kunst is om emoties niet met je aan de haal te laten gaan, zeker niet in werksituaties. Dit betekent goed omgaan met emoties, mooi gezegd: emotiemanagement.

De belangrijkste inzichten, do’s en don’ts:

Emoties algemeen:

  • Je hebt je gevoelens, je bent ze niet
  • Juist in emotionele situaties ben je geneigd te reageren via automatische reflexen met een ‘actiegeneigdheid’; de emotie heeft voorrang boven op alles en daar wil je iets mee doen.
  • Neem je gevoelens serieus, maar zorg ervoor dat ze je niet gaan ‘regeren’. Dit betekent zelfbeheersing en uitstellen van reageren op impulsen.
  • Afstand nemen schept de ruimte die je nodig hebt om te zien wat op de lange termijn je doelen en belangen zijn.

Emoties bij conflicten:

  • Botsingen horen bij relaties waar afstemming belangrijk is.
  • Opborrelde boosheid hoef je niet direct te uiten. Wacht een goed moment af maar wacht nooit langer dan drie dagen.
  • Bespreek een conflict zo kort mogelijk, een halfuurtje moet genoeg zijn.
  • Stel geen vragen in de vorm van verkapte en suggestieve beweringen. Beter om iets over je gevoelens te zeggen.
  • Geef kritiek op een positieve wijze. Vertel hoe je het graag zou willen hebben.
  • Hoe meer je het persoonlijk maakt, hoe meer de ander het ook gaat doen.
  • Wees nooit te koppig om ‘SORRY’ te zeggen. Denk na over je eigen gedrag en besef dat je spijt kunt hebben. Excuses aanbieden loont meestal…

Bron: coaching kalender

Aantal keer bekeken

346