Wees altijd een EERSTKLAS versie van jezelf, in plaats van een TWEEDERANGS versie van iemand anders… 

Auteur: 

  • onbekend
EDDIS
01/07/15

Laat u niet vangen door betalingsfraude!

De kans dat u als Belgische onderneming te maken krijgt met betalingsfraude wordt steeds groter. Om deze reden hebben verschillende
organisaties (UNIZO,VBO, …) en federaties (IBR, IAB, …) een sensibiliseringscampagne gelanceerd.

Het belang van deze sensibiliseringscampagne kan eenvoudig aangetoond worden met enkele opvallende cijfers. Zo onderzocht de
gerechtelijke politie van Brussel 32 dossiers naar betalingsfraude voor een totaalbedrag van 37 miljoen euro sinds september 2010.
In diezelfde periode werden in Wallonië 31 dossiers onderzocht voor een totaalbedrag 24 miljoen euro en in Vlaanderen 8 dossier
voor een totaalbedrag van 3,5 miljoen euro

Deze cijfers vormen pas het topje van de ijsberg. Zo zullen veel bedrijven fraude liever niet onthullen uit vrees voor imagoschade
en worden in deze cijfers enkel rekening gehouden met betalingsfraude door identiteitsmisbruik en manipulatie van werknemers.

Deze vormen van betalingsfraude kunnen dramatisch zijn. Zo is er enerzijds de financiële impact op de ondernemingen,
en anderzijds  de menselijke impact op de werknemer(s).

Bij betalingsfraude kunnen we een onderscheid maken tussen 3 types:

  1. Oplichting door identiteitsmisbruik. Hierbij neemt de fraudeur contact op via telefoon of e-mail. Door zich voor te doen
    als een ambtenaar, auditor of door misbruik te maken van de naam van de bedrijfsleiding tracht hij waardevolle
    informatie te verkrijgen.
  2. Oplichting gebaseerd op het onderscheppen van documenten, meer in het bijzonder facturen. Na het onderscheppen
    van facturen wordt het rekeningnummer van de begunstigde gewijzigd.
  3. Oplichting gebaseerd op “malware”, schadelijke software die zich ongevraagd en onopgemerkt installeert op de computer.
    De “malware” manipuleert de normale computerprocessen om zo informatie te stelen of frauduleuze betalingsopdrachten te generen.

 

Om zich te wapenen tegen deze oplichtingspraktijken is het van essentieel belang dat er gesensibiliseerd  wordt op diverse
niveaus van de ondernemingen. Vooral medewerkers die betalingsopdrachten invoeren en/of ondertekenen moeten daarbij
prioritair aangesproken worden. 
Meer lezen?

Aantal keer bekeken

2573