Hoezo verschillen? Benut de verschillen en koester de overeenkomsten…

Auteur: 

  • Family Business Mediators
EDDIS
31/10/07

Manager kan betrokkenheid verhogen !

 

Werknemers betrokken krijgen en houden is eigenlijk simpel. Het komt neer op drie dingen:
het goede voorbeeld geven, goed luisteren en openstaan voor nieuwe dingen. Dit concludeert Best Companies, specialist in werkplekbetrokkenheid, na onderzoek onder 100.000 Britse werknemers naar de beste bedrijven om voor te werken.

 

In de bedrijven die als beste uit de bus kwamen

  1. blijkt beter dan elders geluisterd te worden naar de werknemer,
  2. lopen managers rond die het respect van hun team genieten
  3. en die erkennen dat ze iedere dag iets bijleren.
     

273 van de 434 bedrijven in het onderzoek werden bestempeld als goede werkgever. Vier vijfde van de mensen die daar werken zouden hun bedrijf ‘sterk aanbevelen’ bij anderen. In de overige bedrijven geldt dit voor minder dan tweederde van de werknemers.

 

Respect
Een van de belangrijkste kenmerken van de goed beoordeelde bedrijven is dat daar managers werken die alles in het werk hebben gesteld om het respect van hun medewerkers te verdienen. Meer dan driekwart van de werknemers in die bedrijven heeft groot vertrouwen in de leiderschapskwaliteiten van hun baas. in de andere bedrijven is dit slechts 60 procent. De directeur van de minder goed beoordeelde bedrijven geniet slechts het vertrouwen van iets meer dan de helft van de werknemers. Verder blijken managers in de ‘beste bedrijven’ aanzienlijk beter te luisteren naar hun werknemers. Tweederde van deze werknemers heeft echt het gevoel dat hun baas hen hoort en niet alleen maar vertelt wat ze moeten doen. In de overige ondernemingen heeft slechts 39 procent dat gevoel. Slechts een kwart van de werknemers van de goed uit de bus gekomen bedrijven, vindt dat zijn mogelijkheden om te leren en te groeien beperkt zijn; bij de rest is dat vier van de tien. Maar liefst 86 procent van de werknemers bij goed beoordeelde bedrijven is er van overtuigd dat hun werkgever zijn best doet hen te helpen, acht van de tien voelen zich bovendien oprecht gewaardeerd door hun baas. Dit geldt voor slechts 58 procent van de werknemers in de andere bedrijven. Negen van de tien medewerkers van de ‘beste werkgevers’ is er trots op voor de betreffende onderneming te werken; in de overige bedrijven geldt dit voor twee derde van de werknemers. In die bedrijven heeft bijna de helft van de werknemers bovendien het gevoel dat het de baas alleen maar om winst maken gaat (in de goed beoordeelde bedrijven is dit ongeveer een derde).

Samenwerking kan beter
Toch blijkt een verrassend hoog aantal medewerkers in alle bedrijven te vinden dat afdelingen en teams niet goed samenwerken. Ook zorgwekkend voor werkgevers is dat drie van de tien werknemers in de minder goed uit de test gekomen bedrijven morgen nog op zou stappen als ze de kans krijgen.

Aantal keer bekeken

1953