The more elaborate our means of communication, the less we communicate

Auteur: 

  • Joseph Priestley
EDDIS
23/09/08

Ruzie cruciaal voor succes

Ruzies, communicatiestoornissen en conflicten zijn onlosmakelijk verbonden met het werk. En dat is helemaal niet erg, mits goed gehanteerd.

Ten eerste moeten werkgevers accepteren dat conflicten bij de dagelijkse realiteit horen en zelfs noodzakelijk zijn (of kunnen zijn) voor zakelijk succes. Praten en actief benaderen zijn hierbij de sleutelwoorden. Worden conflicten niet opgelost, dan verpesten ze de werksfeer en de zo ook de  productiviteit. 
 

Aanval ?
Iemand (op een goede en respectvolle geweldloze manier) confronteren met diens tekortkomingen of met een afwijkende mening komen, vergen wel (veel) oefening. De natuurlijke reactie bij een conflict is om in de verdediging of de aanval te gaan. En zoals met alles in het leven deze beide methode werken niet. Kan men een ruzie proberen op te lossen via e-mail of MSN ? Ik denk het echt niet !!
De non-verbale communicatie, zoals  de stem en de gelaatsuitrdukkingen zien van de persoon is daarbij véél te belangrijk. Komt daarbij dat mensen in mails ook dingen schrijven die ze nooit zouden zeggen. 

Gelezen in Brisk Magazine 'The Power of a Good Fight' een aantal manieren om goed om te gaan met discussies en conflicten. Lysnne Eisaguirre
 

 

Grappig… ik was gisterenavond de spreuk van vandaag aan het klaarmaken tot ik plots een mailtje binnen van Vriend Eric Vanvooren..  met een positieve reactie op mijn dt-fouten verhaal…  om te eindigen met  deze tekst…

… Ik liep vandaag in de mediamarkt in Brussel en keek met grote ogen naar de tientallen en tientallen GSM toestellen in één enkele rayon: en nog kunnen mensen niet naar elkaar luisteren…
Bij Tele-onthaal (waar ik 4 jaar als vrijwilliger meewerkte) heb ik geleerd: onze ouders, waren de generatie van het zwijgen, wij zijn de generatie van het praten, wanneer komt de generatie van het luisteren?

warme groet

Erik

Aantal keer bekeken

2726